FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2020

Uppdelning av fastighet som utgör enskild egendom till hälften

Hej min fru fick halva våran fastighet som enskild gåva från sina föräldrar innan vi gifte oss. Medans jag fick köpa den andra hälften. Om vi skulle skilja oss delas bara min halva upp då? Så att hon äger 75% och jag 25% av fastigheten? Eller delas det 50% oavsett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser som ger svar på denna fråga hittar vi i Äktenskapsbalken (ÄktB). Vill du följa med i lagrummen medan du läser svaret får du gärna klicka på länkarna eller söka upp lagrummen via internet.

Hur kommer fastigheten delas vid en eventuell skilsmässa?

Det du och din fru kommer dela på vid en eventuell skilsmässa är s.k. giftorättsgods enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Det finns inget hinder mot att bara ena halvan av fastigheten räknas som giftorättsgods. Vad som räknas in i begreppet giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enligt 7 kap. 2 § ÄktB är enskild egendom t.ex. den egendom som på grund av äktenskapsförord tillhör den ena maken eller, som i din situation, är given den ena maken som gåva med villkoret att egendomen ska vara enskild. Finns det inget villkor att gåvan ska vara enskild egendom räknas gåvan istället som giftorättsgods, m.a.o. kommer alltså hela fastigheten delas 50/50.

Som du skriver verkar gåvan varit given med villkoret att den ska utgöra enskild egendom. Då blir fördelningen 75% till din fru och 25% till dig. Din fru har rätt att välja mellan att (1) lämna över egendom värt din andel och behålla fastigheten eller (2) kompensera dig med pengar och behålla fastigheten.

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare