Undermålig skyltning av parkeringsplats

Parkerade i förrgår i ett parkeringsgarage där det inte i hela garaget finns någon skyltning om att p-skiva måste användas. Fick bot. När jag åker ur garaget finns en liten skylt mitt i infartstunneln.

Är detta att anse som tillbörlig skyltning?

När jag sedan åkte ut från området ser jag att det vimlar av skyltar på parkeringen OVAN jord.

Hade jag parkerat där hade jag lätt sett att p-skiva gäller.

Vad har jag för möjligheter att driva att skyltning är undermålig under jord där jag parkerade?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

På privatägd mark gäller, enligt Lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (här), att markägaren har rätt att utfärda kontrollavgifter för felparkerade fordon. Av 3 § samma lag framgår att kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltning ska utföras med vägmärken och det är markägaren som ansvarar för att uppföra dessa.

Du skriver att det fanns en liten skylt vid infartstunneln som signalerade att du åkte in i en zon där det krävdes p-skiva. Markägaren får därmed, enligt min bedömning, anses ha tillkännagett parkeringsvillkoren. Möjligheterna att nå framgång med en sådan talan som du avser att driva är således små.

Bästa hälsningar,
Viktor Friberg

Viktor FribergRådgivare