FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/09/2017

Underligt skuldebrev i samband med skilsmässa och bodelning

Hej, ligger i skilsmässa och bodelning väntar. Min man har plötsligt "trollat" fram ett skuldebrev, han har lånat 300000:- kontant av sin mamma 2012-04-11 och lånet sägs förfalla 2017-04-11. Vår skilsmässoansökan är daterad 2017-03-27 och jag har aldrig hört talas om något lån.Till saken hör att skillnaden på våra tillgångar är ca 300000:- som han har mer än mig så jag tror att han vill jämna ut detta för att slippa dela med sig av sina tillgångar.

Vi har alltid haft god ekonomi och han har inte gjort några större inköp och har inga kvitton på vad han gjort med pengarna. Han har dessutom fått pengar av sin mamma vid ett par tillfällen efter det att lånet tagits, först 100000:- och därefter 250000:-som enskild egendom. om han nu har en skuld till sin mamma borde väl den först reglerats innan man delar ut nya pengar anser jag? Vi har även köpt två bilar efter detta och då har vi tagit lån på dessa vilket inte borde behövts om han nu hade lånat pengar.

Låter detta verkligen rimligt och kommer bodelningsförättaren ifrågasätta äktheten tror ni?

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej det här är något som man ser ibland, om din man inte kan förklara vart pengarna tog vägen när du påkallar dina misstankar och förrättaren börjar undersöka saken samt finner att han talar osanning så kommer det straffa sig. Man får naturligtvis inte gömma giftorättsgods (det som man delar på vid en bodelning samt skilsmässa). Om du har anledning att tro att han gömt/kommer gömma egendom så kan domstolen sätta din makes egendomar under förvaltning tills dess att processen är avklarad vilket du finner här.

Här i 11 kap. 4 § i Äktenskapsbalken så ser du också att om din make försökt gömma giftorättsgods i upp till 3 år genom att t.ex. investera i enskild egendom, pensionsspara osv. innan er skilsmässa så ska de pengarna ändå ingå i bodelningen.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Stefan BlomqvistRådgivare