Underhållsskyldighet mellan makar vid skilsmässa

Är de straffbart att inte försörja sitt ex om man ligger i skiljsmässa och den som inte har inkomst inte får nån ersättning av sitt ex?

Mvh L

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör äktenskapsskillnad och underhållsskyldighet mellan makar, därmed ska vi kika i Äktenskapsbalken.

Enligt 6 kap. 1 § ÄktB föreligger en underhållsskyldighet makar emellan om det finns stora ekonomiska skillnader mellan makarna. Detta innebär att makarna ska bidra till de personliga och gemensamma utgifterna efter sin egna förmåga och syftet med denna bestämmelse är alltså att makarna ska kunna leva på samma ekonomiska standard. Efter att en skilsmässa gått igenom är dock huvudregeln att makarna ska försörja sig på egen hand enligt 6 kap. 7 § 1 st ÄktB.

I din beskrivning använder du orden "ligger i skilsmässa" Skulle det vara så att en betänketid föreligger enligt 5 kap. 1 § ÄktB så är makarna tekniskt sett fortfarande gifta, vilket då betyder att underhållsskyldigheten mellan makarna fortfarande gäller. 6 kap. 7 § 2 st fastslår att om den ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid, har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och övriga omständigheter. Skulle då ens ex ha svårigheter med sin ekonomi under denna tid måste en alltså även om det pågår en skilsmässa "försörja" den "f.d maken/makan" fram tills dess att skilsmässan gått igenom.

Syftet bakom denna lag och dessa ovannämnda bestämmelser är att säkerställa att personer som är gifta med varandra har samma levnadsstandard. Detta innebär att en till och med kan tvingas att betala underhållsbidrag om en struntar i underhållsskyldigheten. Skulle din make/make inte ha någon inkomst alls och du då har en betydligt högre inkomst så kan hen kräva att du hjälper till ekonomiskt för att tillgodose hens behov.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och att allt löser sig! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Allt gott,

Suana TaficRådgivare