FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/05/2020

Under vilka förutsättningar kan ett köp hävas enligt köplagen?

Hej,

Har sålt en vara (en "slåtterkross" och en "strängare" som används inom lantbruk) begagnat på Blocket. Köparen prutade och fick ner priset och vi ordnade med transport och avlämning hos köparen som var med och tog emot varorna. Dagen efter vill han häva köpet på ena varan och pruta ner priset på den andra då han menar att han kan hitta billigare och att han inte har verktyg att fixa med. Varan är gammal och begagnad men i fungerande skick.

Har han rätt att häva köpet? Vad har vi för rättigheter? Sålt mellan 2 privatpersoner. Tack för svar!

Allt gott

Mvh

"bonden"

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp mellan privatpersoner regleras i köplagen (KöpL). Lagen är däremot dispositiv, vilket innebär att om de omtvistade omständigheterna regleras i avtalet har detta avtal företräde (3 § KöpL).

En köpare kan häva köpet i två fall:

Köparen får häva köpet på grund av säljarens dröjsmål, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta (25 § KöpL). Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § KöpL).

Av det du skrivit i din fråga tolkar jag det som att ni varken har varit sena med att överlämna varan till köparen och inte heller verkar det vara något fel på de varor som sålts. Således finns det ingen möjlighet för köparen att häva köpet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Bästa hälsningar,

Sabrina CuranRådgivare