Brist i omleverans efter reklamerad felleverans

Hejsan, jag har köpt varor ifrån ett svenskt företag på internet. Jag beställde varor som jag fick 2 veckor efter jag hade beställt när det stod att de hade Sveriges snabbaste leverans och att det skulle ta 3-5 arbetsdagar. Så jag tog kontakt med företaget och de bad om ursäkt och sa att det var fel på deras sida och på lagersaldot. När jag fick mina varor var några av dem fel och jag valde att jag ville skicka tillbaka dem och byta. Företaget sa att jag kunde skriva en lista på de varor jag ville ha istället och sen skulle varorna tillsammans med ett brev med betalat porto skickas ut och jag skulle få tillbaka/betala mellanskillnaden. Eftersom jag då hade fått fel varor. Jag skrev en lista och la in en order. Detta gjorde jag den 4/12 och har då än idag inte fått mina varor. Företaget skyller på posten och ber mig att vänta tills de kommer. Har jag rätten att kräva att de ska skicka nya varor eller hur ska jag gå till väga? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag förutsätter här att det var ett köp från en näringsidkare så att konsumentköplagen (KKöpL) blir tillämplig. Säljaren är i dröjsmål om varan avlämnas för sent eller inte avlämnas alls, vilket framgår av 9 § KKöpL. Påföljderna som står köparen till buds är att välja mellan fullgörelse och att häva köpet, på det tillkommer också rätten att kräva skadestånd, se 10§ KKöpL.

Svaret på din fråga beror på omständigheterna i det aktuella fallet. Jag tolkar din fråga som att företaget har skickat fel varor till dig, varpå du har givit företaget information om detta. Företaget har därefter velat åtgärda felet genom att du skickar tillbaka de felaktiga varorna tillsammans med en lista på rätt varor. Du har skickat det efterfrågade till företaget, men företaget menar att det inte har levererats till dem än. Ifall du vill kräva fullgörelse är det till din fördel om du kan styrka att du har skickat försändelsen genom att uppvisa ett kvitto på det. Vidare kan det vara bra att tänka på att om du vill vända dig till säljaren och kräva fullgörelse, så bör du göra det så snart som möjligt eftersom rätten till krav på fullgörelse kan gå förlorad om du väntar orimligt länge.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Bästa hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare