Undantag från LAS

Hej, En fråga angående inkråmsförsäljning. Om man sålt inkråmet till ett företag som man sedan blir både anställd och delägare 5% i har man då rätt att tränga undan andra anställda om det blir arbetsbrist? Måste man skriva in det i anställningsavtalet för att det ska gälla isåfall.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om anställningsskydd hittar du i Lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80.

Om du som arbetstagare kan anses ha en företagsledande eller därmed jämförbar ställning så omfattas du inte av LAS och därmed inte heller av turordningsreglerna (LAS 1§). Det är alltså svårt att svara på om du omfattas eller inte eftersom det inte är beroende av ditt ägande i företaget.

Det spelar däremot ingen roll om det skulle skrivas in i anställningsavtalet. Om du omfattas av LAS så kan turordningsreglerna endast avtalas bort genom kollektivavtal (LAS 2§).

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare