Umgängesrätt med gemensam vårdnad om barn

Hej. Jag har gemensam vårdnad om vår 11 åriga dotter. Fadern har henne varannan helg. Jag jobbar i butik och jobbar ibland röda dagar mitt i veckan. Han vägrar ha henne vid sådana tillfällen, och hon ska då vara hemma själv vilket hon inte är mogen för än. Nu börjar sommaren med 10 veckors ledighet för henne men endast tre semesterveckor för mig. Jag har hjälp av min mor, men tycker det är fel att en pappa inte tar sitt ansvar. Vad ska jag göra? Vem ska jag vända mig till?

Umgängesrätt med gemensam vårdnad om barn

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, gäller det hur du ska gå till väga för att barnets far ska ha mer umgängestid med er gemensamma dotter.

Eftersom ni har gemensam vårdnad över barnet, kan du vända dig till familjerätten (som finns i varje kommun för kostnadsfria samtal) för att prata om att fördela umgängestiden mellan dig och barnets far på ett mer balanserat sätt. Om du och barnets far inte kommer överens hos familjerätten, kommer fallet sedan gå vidare till Tingsrätten, där repektive förälders umgängestid med barnet kommer att fastställas via en dom som anses mest lämplig med bakgrund av alla framförda omständigheter.

Värt att tänka på, är att varken familjerätten eller Tingsrätten kommer tvinga på någon förälder extra umgängestid. Man vänder sig oftast dit för att få mer tid än man har tillgivits. I värsta fall kan barnets far avsäga sig vårdnaden och du lämas med ensam vårdnad över barnet. Dock är det dit du ska vända dig för alla frågor du har gällande vårdnad och umgänge med barn.

Jag vill även upplysa dig om att detta kan blir en långdragen process, och att du säkerligen inte kommer få igenom detta nu under sommaren. Jag rekommenderar en mer tillfällig lösning, som fritidsverksamhet under sommaren, eller liknande, tills processen med umgängesrätten kommer igång.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare