FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/08/2020

Tvist om gravsättning

Hej!

Vem får bestämma min pappas viloplats? Är hans bröstarvinge och enda barn.

Han var sambo och enligt begravning byrån fast jag har berättat om vad jag tror han vill vila är det bestämt efter hennes önskemål.

De har inte tagit upp något om det jag sagt till begravning byrån till henne.

Mvh

Monica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i begravningslagen.

Din pappas önskan ska följas

I begravningslagen stadgas att den avlidnes önskan om gravsättning såvitt det är möjligt ska följas av de anhöriga (5 kap 1 § begravningslagen). Det är alltså egentligen din pappa som bestämmer sin egen viloplats. Eftersom han inte längre kan uttrycka sin vilja får ni som anhöriga i enlighet med vad ni tror är din pappas vilja komma överens om gravplats.

Om ni inte kan komma överens

Eftersom du inte är enig med din pappas sambo gällande var han ska begravas bör du vända dig till den kyrkogårdsförvaltning som din pappa är skriven vid. Ni kommer då att bli tilldelade en medlare som kan hjälpa er komma överens om gravplats (5 kap 3 § begravningslagen).

Om medlingen inte leder någonstans är det upp till Länsstyrelsen att utse gravplats. Länsstyrelsen kommer då välja den plats som det är mest sannolikt att din pappa vill vila vid. De beaktar också din och sambons anknytning och förhållande till din far. Enligt de uppgifter du lämnar är det alltså inte särskilt sannolikt att din pappa kommer att begravas enligt hans sambos önskemål (5 kap 4 § begravningslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare