Tvingas flytta vid arvskifte?

Om jag bor i min pappas lägenhet och när han dör så ärver jag och min bror lägenheten vad händer i dödsboet?

Kan jag bo kvar eller går lägenheten till dödsboet och jag måste flytta fast jag juridiskt äger 50%

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänker utgå från att lägenheten är en bostadsrätt eller andelslägenhet, att du och din bror är de enda barnen din far har, att ni också har samma mor samt att det inte finns något testamente som kan påverka.

Jag tänker också dela in frågan i två olika scenarier; vad som gäller om era föräldrar inte är gifta vid er fars bortgång respektive om de är det.

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller om era föräldrar inte är gifta när din far går bort?

De som i första hand ska ärva är bröstarvingarna, dvs släktingar i rakt nedstigande led (barn, eller om barnen inte längre finns i livet så blir det barnbarnen osv). Barnen taga lika lott, vilket innebär att varje barn ska få lika mycket. (2 kap 1§ ÄB)

Du och din bror har rätt till 50% var av kvarlåtenskapen efter er far (allt han lämnar efter sig). Hur ni sedan väljer att fördela detta mellan er vid arvskiftet är upp till er. Det råder avtalsfrihet och om ni vill får ni avtala om att den ena ska äga mer än den andre istället för 50% var. Om du och din bror kommer överens om det kan du få ärva hela lägenheten, eller så kan du få bo kvar även om din bror äger en del av lägenheten, det finns flera olika möjligheter och är som sagt helt och hållet upp till er.

Vad gäller om era föräldrar är gifta när din far går bort?

När den som gått bort var gift, får den efterlevande maken (er mor) behålla hela kvarlåtenskapen med så kallad fri förfoganderätt. När den efterlevande maken (er mor) också går bort, får den först avlidne makens (er fars) arvingar rätt till efterarv. (3 kap 1§ ÄB)

Detta innebär i praktiken att om era föräldrar är gifta, får er mor fritt förfoga över allt som er far lämnar efter sig och arvet efter båda era föräldrar fördelas först när er mor också har gått bort. Din mor kommer i sådana fall få fri förfoganderätt över lägenheten och det är upp till henne om du får bo kvar.

Sammanfattningsvis

Om era föräldrar inte är gifta när er far går bort, får du och din bror dela på allt. Utgångspunkten är 50% var av allt er far lämnar efter sig, men ni får själva fördela allting som ni vill.

Om era föräldrar är gifta när er far går bort, får er mor behålla allting som han lämnar efter sig med fri förfoganderätt och det blir upp till henne om du får bo kvar i lägenheten eller inte.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare