FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/10/2016

Tvångsförsäljning av samägd fastighet genom exekutiv auktion

Min f.d sambo vägrar lösa ut mej ur huset samt sommarstugan. Vi äger 50% var. Vad ska jag göra? Har sökt hjälp via polisen, sociala, personligt ombud.Ingen kan göra nåt. Alla advokater kostar massor och jag har inte ens pengar till mat eftersom sociala räknar mej som rik som äger två fastigheter, dom säger: sälj fastigheterna. Men hur?? När han vägrar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Då du är delägare i fastigheterna kan du, om du och din f.d. sambo inte avtalat om någonting annat, enligt 6 § Samäganderättslagen kräva hos tingsrätten i den ort där respektive fastighet ligger att fastigheterna säljs på exekutiv auktion varefter du får 50 % (din andel) av försäljningssumman för respektive fastighet.

Med andra ord: Om inte din f.d. sambo går med på att köpa ut dig ur fastigheterna kan du gå / ringa till tingsrätten och kräva att fastigheterna säljs på en offentlig auktion (förutsatt att du och din f.d. sambo inte ingått ett avtal om att denna möjlighet att kräva försäljning av fastigheterna inte ska gälla. Om din f.d. sambo påstår att ni ingått ett sådant avtal är det din f.d. sambo som måste kunna bevisa att ett sådant avtal ingåtts).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare