Två synliga p-skivor med samma inställda tid

Hej :

Jag har en fråga angående en parkeringsböter jag fick idag av Q Park.

Har en hyrd bil för tillfälle eftersom min är på verkstad.

Den här bilen har en P -Skivan på rutan och jag har även den klassiska skivan som jag är van med.

Ställde båda skivorna på kl 17:00 och kunde parkera 2 timmar .

De bötfällde mig 17:28 på grund att jag hade två skivor.

Helt ok tycker jag om skivorna hade visat olycka tider.

Blir galen på deras sett att känna pengar .

Har jag rätt att strida detta vidare.

Tack .

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr kommer du antagligen inte nå någon framgång med att ta ärendet vidare. När man parkerar och det krävs p-skiva behöver man ha en p-skiva som är giltig. Parkerar man med två stycken p-skivor räknas det som att ingen av dem är giltig. Det beror på att man inte ska kunna ha flera p-skivor som är giltiga för olika tider.

Tyvärr är regeln om oberoende av om p-skivorna visar samma eller olika tider och tar inte hänsyn till om personen som parkerar faktiskt kommer att överträda tillåten tid eller inte.

Parkeringsbolaget har i det här fallet agerat rätt och även om dina p-skivor visade samma tid räknas det tyvärr som att ingen var giltig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare