Turordningsreglerna vid uppsägning av visstidsanställd

Hej

Jag undrar om det spelar någon roll i LAS §22 vilken anstäningsform man har, visstid/ fast vid uppsäning pga arbetsbrist.

Ex jag är visstidsanställd för en person som har FL, har så varit 18 i mån,en kamrat är fastanställd sen 12 mån

nu är det arbetsbrist och vissa tänster försvinner, inte min

Vad gäller, spelar det någon roll vad jag är visstidsanställd för eller är det rakt av, sist in först ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid arbetsbrist gäller som huvudregel sist in-först-ut-principen enligt 22 § Lag om anställningsskydd (LAS). LAS gör ingen skillnad på visstidsanställda eller tillsvidareanställda i turordningsreglerna. Har arbetsgivaren flera driftsenheter, fastställs dock en turordning för varje enhet för sig.

Turordningsreglerna kan avtalas bort genom kollektivavtal. Jag rekommenderar dig därför att undersöka vad ditt kollektivavtal säger om turordningsreglerna om ett sådant finns.

Värt att nämna är att visstidsanställningar i regel inte är uppsägningsbara utan upphör vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört, om inte något annat har avtalats i ditt anställningsavtal eller om du har en provanställning. Detta framgår av 4 § LAS.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare