Turordningsregler och tillgodoräkning

Hej! Jag har praktiserat åt ett företag i snart ett år, skrev på anställningsavtal i december men börjar inte jobba förrens i augusti i år. Nu ser det ut som att firman kanske måste varsla några stycken, har cirka 5 som har blivit anställda efter mig, men vad gäller? Är jag inLASad eller kommer jag bli den som blir varslad först eftersom jag inte har börjat jobba än?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag uppfattat det gäller din fråga om du omfattas av turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).

Enligt 22 § LAS gäller som huvudregel att den blev anställd sist även är den som får lämna arbetsplatsen först vid situationen då företaget kan behöva säga upp anställda med anledning av arbetsbrist. Vid beräkning av total anställningstid hos den ifrågavarande arbetsgivaren är det i vissa fall möjligt att tillgodoräkna anställningstid inom en annan del av företagets koncern, se 3 § LAS.

I detta fall har du endast haft en praktikplats vilket gör att jag inte ser det som möjligt för dig att få tillgodoräkna dig från tiden innan du skrev på anställningsavtalet. Däremot ser jag inget som helst hinder för dig att betraktas som anställd från tidpunkten att du skrev på anställningsavtalet. Enligt huvudregeln i 22 § LAS ska således de som anställts efter dig lämna arbetsplatsen först vid en eventuell arbetsbrist. Du kommer därför inte vara den som varslas först trots att du i praktiken inte tillträtt din tjänst ännu.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare