Turordning vid arbetsbristuppsägningar

Vid varsel av kollektiva ställd pga arbetsbrist. Vad gäller om man blivit varslad men arbetsgivaren valt att undanta personer som är har mindre kompetens än en själv? Om man anser att man egentligen själv borde vara ett av undantagen? Problemet är att de som blivit undantagna har en chef som bättre kan tala för de som är undantagna än min chef, samt att deras chef är vän med högre chefer.

Har jag något att komma med? Några rättigheter? Vart ska man vända sig i såna fall?

Lawline svarar

Hej!

Jag beklagar situationen, men ska självklart göra det jag kan för att hjälpa dig!

Vid uppsägningar pga arbetsbrist gäller turordningsreglerna i 22 § LAS. Annars gäller en turordningslista som grundar sig på en idé om "sist in först ut". Dvs, den sist anställda är den första som får lämna. Det finns flera "officiella" sätt en arbetsgivare kan undanta personer från turordningslistan vid uppsägningar pga arbetsbrist (det kan även sägas att det finns mer inofficiella sätt såsom omplaceringar utanför tudordningskretsen innan varsel).

1) För mindre företag (max 10 anställda) med färre anställda finns "tvåundantaget", där arbetsgivaren kan undanta två personer från turordningslistan utan motivering.

2) Turordningsreglerna är inte absoluta, utan villkorade med att arbetstagaren för att få stanna måste ha tillräckliga kvalifikationer. Exempelvis om en omorganisation ska ske kan arbetsgivaren hävda att en person saknar kvalifikationer för de tjänster som kommer erbjudas och på så vis komma runt turordningslistan. Det krävs dock att arbetsgivaren bevisar att så är fallet, och på motsvarande sätt kan du motbevisa det.

3) Förutom ovan begränsas turordningsreglerna till varje driftenhet och varje kollektivavtalsområde. Dvs, det finns en egen turordningslista för varje kollektivavtalsområde på varje enskild arbetsplats (ex kontor).

4) Slutligen kan arbetsgivaren tillsammans med facket komma överens om en annan turordning än den som lagen stadgar. Det upprättas då en så kallad avtalsturlista som gäller för samtliga anställda, även de som inte är medlemmar i facket.

Det krävs som utgångspunkt att arbetsgivaren kan hävda något av undantagen ovan. Jag förstår att det är en svår situation, men det bästa du kan göra är att vända dig till facket som kan ge dig mer konkreta råd och även förhandla å dina vägnar med din arbetsgivare.

Svaret på din fråga är alltså ja, du har rätt att kräva att arbetsgivaren kollektiva uppsägningar sker i enlighet med LAS och/eller slutet kollektivavtal med facklig organisation. Du bör vända dig till facket för hjälp.

Hoppas det här var till någorlunda hjälp. Önskar dig all lycka till med jobbet och hoppas du kan få mer hjälp av facket! Hör gärna av dig igen vid ytterligare frågor!

Sara HillRådgivare