FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/11/2018

Trolovningens juridiska effekt

Vas innebär det rättsligt om en person är trolovad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline. Tidigare talade man om trolovning, som fram till 1915 hade en juridisk innebörd och var ett bindande löfte om framtida äktenskap.Då konceptet av trolovning är avskaffat har det ingen rättslig status idag.

Om det istället är en förlovning du syftar på, har det ingen rättslig status. Att förlova har med andra ord inga juridiska effekter utan har ett traditionellt syfte. Sedan är det så att det finns skydd juridiskt för sambor, utifall att man antar att ett par som är förlovade även bor ihop. Därmed är ett sambopar inte helt skyddslösa, enbart på grund av att de inte är gifta. Men skyddet för sambor är betydligt svagare än skyddet för makar i ett äktenskap.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare