Trasiga vitvaror vid tillträdet, vems ansvar?

Hej! Vi fick precis tillträde till vårt nya hus vi köpt. Huset köptes med friskrivningsklausul pga dödsbo. Dock så har flera problem inträffat mellan kontraksdagen och tillträde. När vi fick tillträde till huset hade husets enda värmekälla gått sönder (värmepump) och den fungerade felfritt på visningen. En tekniker togs dit och konstaterade att den ej fick att laga. Han sa att den som satt nu knappt hade gärde kvar men cirka 5000kr. Nästa problem är att spisen och ugnen var ur funktion när vi tillträde, när vi var på visningen fungerade även denna felfritt.något underligt har hänt med den då vridknapparna på spisen satt helt felmonterade helt plötsligt. Vi försökte lista ut hur dom skulle sitta egentligen och tog dit en elektriker som lyckades fixa spisen men ej ugnen (dubbelugn med spis ovanför). Så problemet nu är att vi står helt utan ugn och värmepump. Vad gör vi? Säljarna förnekar spisen men jag har bildbevis från visningen. Det är ju tydligt att dom alternativt städfirman (städfirman var dock där innan visningen) har förstört den då den fungerade på visningen och allt stod rätt monterat.

Vad har vi rätt till? Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av hus regleras i jordabalken (JB). Spis, ugn och värmepump räknas som byggnadstillbehör och regleras även de enligt JB vid en fastighetsöverlåtelse (2 kap. 2 § JB).

Om fastigheten vid tillträdet inte är i samma skick som ni avtalat om har köparen rätt att dra av ett belopp motsvarande felet på köpeskillingen (4 kap. 19 § JB). Som avtalat skick räknas även utfästelser från säljaren. Det innebär i ert fall om skillnaden på fastigheten i avtalsenligt skick och skick med trasiga vitvaror är 5000 kronor så får ni dra av 5000 kronor på priset. Om ni redan har betalat hela köpeskillingen innebär det alltså att ni har rätt att kräva tillbaka en del av priset.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare