FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/11/2022

Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar (konsoliderad elektronisk utgåva);

Blev stoppad av 4 poliser när jag cyklade ikväll när det var mörkt ute. Jag har lyse både bak och fram men det där bak hade slutat fungera (utan min vetskap). Jag ifrågasatte hur jag kunde få böter när lampan fungerade sist jag kollade. Polisen sa att det räcket med oaktsamhet och att detta skulle vara det. På grund av det uttalandet skrev jag under. Nu i efterhand kan jag inte se rekvisitet "oaktsamhet" i lagen. Har jag fel? Kan man överklaga för att polismannen fick mig att tro att lagen lyder så?

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om var rekvisitet "oaktsamhet" finns i lagen och vidare om du kan överklaga boten som du fick från polisen.

Rekvisitet "Oaktsamhet"

Oaktsamhet är ett förekommande begrepp inom juridiken som används för att beskriva att man genom vårdslöshet eller oförsiktigt handlande orsakar något. Oaktsamhet kan i många fall leda till straffrättslig påföljd eller böter i vissa fall. "oaktsamhet" framgår även av åklagarmyndigheten som "Vårdslöshet" eller "slarv".

Det innebär att även om lagstiftaren använt andra begrepp än just "oaktsamhet" vid stiftande av lagen så lyder det fortfarande samma innebörd dvs. vårdslöshet eller slarv.

Kan du överklaga boten?

Böter/strafförelägganden som utfärdas av polisen brukar kallas ”ordningsbot” och förutsättningarna för utfärdandet av en sådan bot är att brottet erkänns och endast penningböter är föreskrivet för brottet i fråga. En ordningsbot gäller såsom en laga kraft vunnen dom direkt då den skrivs under i och med att det då anses vara ett erkännande. Eftersom du redan har skrivit under boten innebär det att du i princip erkänt brottet därav kan det vara svårt att överklaga den och vinna den men du har alltid möjligheten teoretiskt att överklaga den till tingsrätten. Att överklaga en bot till tingsrätten är kostnadsfritt.

Vidare kan du läsa här om vad du behöver ha på din cykel för att köra och vilka regler som gäller. Dessa föreskrifter innehåller närmare bestämmelser om fordons beskaffenhet och utrustning enligt fordonsförordningen (2009:211). Föreskrifterna tillämpas även på cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.

Hoppas att du fick svar på din fråga,

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawlines rådgivare

Alexander NejatiRådgivare