Tolkning av 3 kap 55 Trafikförordning

Hej,

Blev bötfälld idag enligt trafikförordningen kap 3 55paragrafen punkt 2 "på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras". Jag stod inte för infarten utan på andra sidan. Vill ha hjälp att tolka väsentligen försvåras. Vet dock inte om det är en bil utan ratt eller långtradare som ska in på en parkeringsplats för en småhusenhet.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Från vad jag kan se finns det ingen direkt tolkning i lagstiftning, förarbeten eller praxis (rättsfall) som definierar "väsentligen försvårar". Detta innebär att man således för tolka detta i det enskilda fallet, dvs. man bedömer varje gång utefter de omständigheter som finns i ärendet. Så mitt svar blir att du tyvärr inte kommer kunna få ett 100% svar på din fråga.

Min uppfattning är att det troligtvis är var enskild person som delegerats rätten att förordna parkeringsböter som själv får bedöma om en parkering kan anses "väsentligen försvåra" fordonstrafiken. Jag skulle i så fall begära att få beslutet motiverat utefter din frågeställning, något du har rätt till eftersom du fått ett negativt beslut från myndighet. Då bör du kontakta myndigheten som förordnade trafikboten i första hand och fråga hur du ska göra.

Hoppas du fått hjälp!

Viktor SerbánRådgivare