Tillvägagångssätt vid arvsskifte

Min far dog i våras. Han var änkling. Med sin fru hade de två barn och jag är särkullsbarn där min far var gift med min mor för länge sen. Bouppteckningen är klar, den har jag fått kopia på från SKV. Nu undrar jag bara, vad händer nu? Mina halvsyskon hör inte av sig jag jag vill inte ringa dem och fråga. Jag har ställt frågan efter begravningen ifall jag var skyldig något för blommor och eftersits men fick till svar att det räckte nog från vår pappas pengar att täcka detta. Sen har vi inte hörts av. Borde inte begravningsbyrån kontakta även mig om att bouppteckning är klar och att det är ev en utdelning i dödsboet? Det fanns en god man med som har skrivit under tillsammans med den på begravningsbyrån som gjort bouppteckningen. Känner mig närig som vill veta ifall det var någon utdelningen men det är min mor som tycker att jag fick, som liten, lida en del eftersom vi inte hade de bästa inkomsterna. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

När bouppteckningen är färdig ska ett arvsskifte göras för att arvet ska kunna fördelas mellan arvingarna. Arvsskiftet är en privat angelägenhet som görs mellan dödsbodelägarna, 23:1 Ärvdabalken. Det innebär att det är du och dina halvsyskon själva får komma överens om hur arvet ska fördelas, en överenskommelse som fastställs i en arvsskifteshandling som ni alla skriver under, 23:4 Ärvdabalken.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta dina halvsyskon för att få till ett arvsskifte, då det är något ni måste göra tillsammans. Anledningen att begravningsbyrån inte har kontaktat dig kan vara att de inte fått uppdraget att handha arvsskiftet, utan endast att göra bouppteckningen.

Om du och dina halvsyskon inte kan komma överens kan du gå till tingsrätten och begära att en skiftesman utses, 23:5 Ärvabalken. Skiftesmannen genomför då arvsskiftet åt er.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare