Till vem kan jag skriva testamente?

Hej

Jag och min man är gifta, han har två barn, jag inga.

Vi vill att om jag går bort ska min man ärva 75% och min bror 25 %. Är detta möjligt att skriva testamente på. Jag har mor och syster i livet också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Hur kan man förordna sin förmögenhet i ett testamente?

Ett testamente är en möjlighet att förordna om sin förmögenhet på annat sätt än vad den legala arvsordningen anger. I ett testamente kan du förordna om din förmögenhet på det sättet du själv vill, du kan själv bestämma vilka personer du vill ska ärva dig.

De enda man inte kan bortse från i ett testamente är sina barns laglotter, annars får man förordna på det sättet man själv vill (7 kap. 1 § ÄB). Eftersom du inte har barn kommer detta inte att bli aktuellt för dig, och du kan testamentera till vem du vill. Det går alltså bra att skriva ett testamente på sådant sätt som du angivit.

Vad bör jag mer tänka på?

Tänk på att det är viktigt att följa lagens formkrav för testamente. Testamentet ska i första hand vara skriftligt. Det ska undertecknas av testatorn (alltså du) i två vittnens samtida närvaro. Även vittnena ska skriva under testamentshandlingen (10 kap. 1 § ÄB). Om dessa kraven inte följs är testamentet ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare