FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder03/11/2016

Tidspreskription för anmärkning i belastningsregister vid böter

Hej!

Har några saker jag verkligen behöver ha svar på.

År 2011 den 15:e september, samt den 25:e samma månad, blev jag tagen för snatteri och åtalad för det. Dock blev det två olika fall, så har två belastningar i registret för snatteri. Jag fick antingen penningböter eller dagsböter, kommer inte ihåg vilket av dem. Min fråga är om dessa belastningar fortfarande ligger kvar? Jag har hört att de skulle ligga kvar i 5 år efter datum för senaste brottet, alltså den 25:e september 2016, men har också hört annat. Hjälp mig med att få svar på detta, då jag nu söker jobb där de kräver fläckfritt brottsregister...

Hälsningar,

Andreas

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer som du säger, att det finns olika tidspreskriptioner vad gäller polisens belastningsregister. Anledningen till detta är att man värderar brotten som föranlett belastningen olika.

Ett brott som lett till böter (oavsett dagsböter eller penningböter) försvinner (eller gallras, som lagtexten säger) fem år efter domen för brottet avkunnats, du kan läsa mer här under 17 § punkten 9. Det är då din skuld fastställts och det är därför det datum vi utgår från.

I ditt fall är det således den dag boten för snatteriet den 25 sep. 2011 fastställdes som gäller, det vill säga inte dagen brottet begåtts, utan den dag du dömts för det. Om du inte har datumet i huvudet eller har tappat bort din dom, kan du vända dig till dig domstolen som avkunnat domen för att få en kopia eller få höra datumet för domslut.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare