Tidsgräns för kontrollavgift vid olovlig parkering

Hej. Jag parkerade på en betalparkering bredvid min bostad utan att erlägga avgift då jag skulle bara springa in och hämta min plånbok. När jag kom tillbaka hade jag fått en kontrollavgift. På kontrollavgiften står det från kl 08:50 till 08:57. Ska inte enligt lag parkeringsvakten vänta minst 10 minuter innan han utfärdar en kontrollavgift?

Lawline svarar

Hej Dimitrios, och tack för din fråga!

Kontrollavgifter regleras i lag om kontrollavgift vid olovlig parkering. 1 § i lagen gör det möjligt för markägaren att ta ut kontrollavgift om ett fordon parkeras i strid med förbud och villkor som han har beslutat. Ett sådant villkor kan vara att inte betala parkeringsavgift.

I 5 § stadgas att ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn. Det finns således inte tidsgräns, och kontrollutgift kan tas ut direkt när en fordonsägare/förare brutit mot ett uppställt villkor.

I 10 § sägs att om det med hänsyn till omständigheterna är uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får markägaren inte ta ut någon avgift. Det finns inte mycket praxis på vad som är uppenbart oskäligt när det gäller tid, och vad som faller under bestämmelsen är därför inte helt klart. Dock är det troligen ett ganska högt ställt krav.

Slutsatsen är att avgiften i det här fallet troligen får tas ut.

Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering hittar du https://lagen.nu/1984:318.

Hanna LundqvistRådgivare