Tidsfrister för bouppteckning

MIN SYSTER AVLED FÖR 2 MÅNADER SEDAN. HON HAR EN SON OCH HENNES MAN EN SON.ALLTSÅ SÄRKULLSBARN. NÄR SKALL BOUPPTECKNINGEN VARA KLAR ??? DET VERKAR SOM HENNES MAN "DRAR UT" PÅ DETTA ?? VAD JAG FÖRSTÅR SÅ HAR MIN SYSTERS SON RÄTT TILL SIN LAGLOTT 1 FJÄRDEDEL AV DERAS GEMENSAMMA TILLGÅNGAR. MIN MOR LEVER OCH ÄR 80 ÅR NÄR HON GÅR BORT ÄRVER JAG OCH MIN SYSTERS SON HENNE ! MEN MÅSTE INTE BOUPPTECKNINGEN VARA KLAR FÖRE ANNARS GÅR VÄL HÄLFTEN AV MIN MORS TILLGÅNGAR IN I DÖDSBOET OM HON AVLIDER FÖRE DETTA ÄR KLART . TACKSAM FÖR SVAR .

Lawline svarar

Hej!

Bouppteckningsförrättning ska hållas inom tre månader från dödsfallet, 20:1 ärvdabalken (ÄB). Förrättningen är ett möte vid vilket bl.a. den avlidnes tillgångar och skulder samt vilka som är arvingar behandlas. Efter förrättningen har man ytterligare en månad på sig att inkomma med bouppteckningen till Skatteverket, 20:8 ÄB. Det är således totalt fyra månader man har på sig att upprätta en bouppteckning. Bouppteckningen efter din syster är således inte sen än.

Om sin son är din systers enda barn så ärver han allt efter din syster, 2:1 och 3:1 ÄB. Innan arvet fördelas ska en bodelning mellan din syster och hennes man ske. Om det endast finns giftorättsgods och henne man inte begär att bodelning inte ska ske (12:2 ÄktB) så ska deras totala egendom delas lika, 11:3 äktenskapsbalken (ÄktB). Det innebär i så fall att arvet efter din syster utgör hälften av det totala boet. Allt det har systerns barn rätt till.

Laglotten blir endast relevant om din syster har upprättat ett testamente. Då har hennes barn rätt till minst halva sin arvslott, 7:1 ÄB, dvs 25 % av makarnas totala egendom om bodelning har skett enligt ovan. Även om din systers testamente gäller till förmån för någon annan än hennes barn, t.ex. hennes man, så har alltså hennes barn rätt till hälften av arvet efter henne.

Även om din mor skulle gå bort innan bouppteckningen efter din syster är klar så påverkar inte det din systers bouppteckning. Då din syster inte lever vid er mors död så ärver inte hon, 1:1 ÄB. Istället blir det du och din systers barn som ärver er mor. Arvet efter er mor blir därför aldrig en tillgång för din systers dödsbo, då din syster inte ärver er mor.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare