Tidsbestämd anställning för ett uppdrag som sedan föll

Hej!

Jag skrev nyligen på ett kontrakt med en konsultfirma som avser en 12 månaders anställning. Grunden till kontraktet är att det fanns ett färdigt uppdrag för mig hos en klient på 12 månader och därav valde dom att anställa mig då det redan fanns ett "uppdrag redo". Startdatumet är satt till 1/3. Nu har dock klienten backat ur och uuppdraget finns inte mer. Jag är nu rädd att min konsultfirma kommer häva mitt kontrakt. Vet ni om dom kan göra detta lagligt eller är det allmän uppsägningsstid som gäller?

Detta vore ju inte alls bra då jag planerat helat året och tackat nej till andra erbjudanden pga detta.

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som sådan att du har en tidsbestämd anställning på 12 månader, vilken du fick i och med att ett specifikt uppdrag fanns. Det uppdraget finns inte längre, och nu undrar du om de kan säga upp dig, och om uppsägningstid gäller.

Uppsägning

I detta fall gäller lagen (1982:80) om anställningsskydd (förkortad LAS). Enligt 4 § LAS är tidsbestämda anställningar tillåtna, och i 5 och 6 §§ LAS förklaras reglerna om tidsbestämda anställningar mer ingående. 5 § förklarar vilka former en tidsbestämd anställning kan ta, och 6 § berör provanställning.

Din anställning låter som en allmän visstidsanställning enligt 5 § LAS. Jag kan dock inte uttala mig säkert om detta då jag inte vet hur ert kontrakt är utformat, men detta blir min utgångspunkt.

Enligt 7 § LAS får en arbetsgivare endast säga upp någon om uppsägningen är sakligt grundad. En sådan anledning är arbetsbrist. Om du anställdes för ett specifikt uppdrag och det uppdraget inte längre finns är det högst sannolikt att företaget har rätt att säga upp dig på den grunden. Det är inte säkert, men det är väldigt sannolikt. Man har dock ett skydd enligt 25 § LAS att om företaget får nya uppdrag och arbetsbrist inte längre föreligger så har man en företrädesrätt till anställning. Detta gäller dock inte dig då man ska ha varit anställd under åtminstone 12 månader.

Uppsägningstid

11 § LAS säger att uppsägningstiden är minst 1 månad, om ni inte har avtalat om annat. Det finns inget som tyder på att det inte skulle gälla dig också.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, och tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare