Testamentsfrihet och kallelse till bouppteckning

Jag har växt upp hos min mormor och hennes sambo som jag kallat "morfar" han valde nu att testamentera all sin kvarlåtenskap till mig då han nyligen gick bort. Mormor är död och de var enbart sambo, han har inga egna barn, hans syskon har avlidit och han har enbart sina syskonbarn kvar i livet som han inte haft kontakt med. Ska dessa verkligen ärva honom? O måste de kallas till bouppteckning och är de tvungna att godkänna testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att s.k. testamentsfrihet råder, vilket innebär att testatorn (i det aktuella fallet din ”morfar”) har en ensidig, total eller delvis rätt att förfoga och testamentera bort sin egendom till vem han vill. Undantaget är eventuella bröstarvingars rätt till laglott som inte går att testamentera bort. Din ”morfar” har inga bröstarvingar och därför kan han testamentera bort hela sin kvarlåtenskap till exempelvis dig.

Det är enbart dödsbodelägare som ska kallas till bouppteckningen och dödsbodelägare är efterlevande make, sambo, arvingar och universella testamentstagare enligt 18 kap 1§ 1 st. ärvdabalken (ÄB). Har en arvinge (exempelvis syskonbarnen i det aktuella fallet) genom testamente som har vunnit laga kraft uteslutits från del i kvarlåtenskapen är denne inte dödsbodelägare och således inte heller berättigade till arv. Ett testamente vinner laga kraft antingen genom att arvingarna godkänner testamentet eller genom att de inte klandrar testamentet inom sex månader efter att de har blivit delgivna. Har testamentet inte vunnit laga kraft så måste även syskonbarnen kallas till bouppteckningen enligt 18 kap 1§ 4 st. ÄB, då dessa måste ges tillfälle att kunna förklara testamentet ogiltigt för den händelse det skulle bli aktuellt.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i ÄB hittar du här.

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare