Testamentera till sambo

Kan jag testamentera allt till min sambo och att våra gemensamma barn får vänta med sin laglott tills vi båda har avlidit

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

Regler kring arv och testamente hitta du i Ärvdabalken (ÄB), den hittar du här. Regler kring testamenten finns främst i 9-16 kap. Utgångspunkten är att du har rätt att testamentera bort din kvarlåtenskap till vem du vill och att din vilja ska respekteras. Detta innebär att du kan testamentera din kvarlåtenskap till din sambo och även bifoga ett önskemål om att era barn väntar med att ta ut laglott tills dess att båda har avlidit.

För att din kvarlåtenskap ska fördelas på ett sätt som inte är förenligt med ditt testamente krävs det att testamentet är ogiltigt (ex. på grund av att formkrav inte följts) eller att dina barn begär att testamentet jämkas för att få ut sin laglott. Laglotten motsvarar halva arvslotten och kan inte inskränkas genom testamente. Det innebär att om du har testamenterat bort hela din kvarlåtenskap till din sambo och dina barn begär jämkning kommer bara hälften av det du testamenterat bort att fördelas efter testamentet.

Du kan alltså testamentera bort allting till din sambo, men däremot kan du inte genom testamente förhindra att barnen begär ut sin laglott. Om du inte vill att barnen ska begära ut sin laglott kan du givetvis uttrycka det som ett önskemål och hoppas att dina barn respekterar din önskan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare