Testamentera bort allt till sin sambo

Hej!

Om man är sambo och inte har några arvingar, har skrivit ett testamente där sambon ärver allt, måste man ändå kalla allmänna arvsfonden till bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sambor är två personer som stadigvarande bor med varandra i ett parförhållande enligt Sambolagen 1 §, se här. Mellan sambor finns ingen arvsrätt utan ett gemensamt testamente måste upprättas för att ärva varandra.

Så länge du inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn och barnbarnsbarn) kan du testamentera bort allt du äger till vem eller vilka du vill. Finns det bröstarvingar är det däremot annorlunda, de har nämligen rätt till sin laglott. Vanligtvis utgör laglotten hälften av all din kvarlåtenskap, alltså hälften av all egendom du äger vid din bortgång.

I de fall där den som avlider inte har några arvsberättigade släktingar blir Allmänna arvsfonden arvinge och får arvet, förutsatt att det inte finns ett testamente. I ditt fall finns det ett testamente som säger att sambon ska ärva allt. Arvet kommer därmed tillfalla din sambo och allmänna arvsfonden behöver inte vara med vid bouppteckningen. Däremot måste de delges testamentet för att godkänna förutsatt att det inte skulle finns anledning till klander.

Carolina OlssonRådgivare