Testamentera bort allt, är det möjligt?

Hej vi är gifta o inga barn o vi vill inte att våra syskon ska ärva. vill skriva ett testament som ska gälla om vi bägge två frånfaller.

Det är inget konstigt egentligen men jag tänker så här om vi är med i en olycka o en av oss dör först o den andre ligger i koma någon vecka o sedan dör då vill vi ju att testamentet som.vi skriver ska gälla även om vi inte gått bort samtidigt..

Vet inte hur man ska formulera detta. Vi ärver ju varandra efter som vi är gifta o inga barn. men det ska gälla om vi bägge går bort.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till arv kan man finna regler i ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar det som att du undrar hur ni ska göra för att era syskon inte ska få något arv efter er oberoende av vem som går bort först.

Huvudregeln är att den efterlevande maken har arvsrätt först (3 kap. 1 § ÄB). Skulle ni inte ha upprättat ett testamente så kommer era syskon efter den efterlevande makens bortgång få sin del av arvet. Man kan välja att testamentera bort allt man äger till vem eller vilka man vill förutsatt att man inte har några bröstarvingar. Eftersom varken du eller din make har några bröstarvingar, vilket är detsamma som barn eller barnbarn, kan ni välja att exempelvis i ert testamente skriva in en annan person ni vill ska få pengarna (7 kap. 1 § ÄB). Väljer ni båda att upprätta ett testamente så kommer därför inte era syskon ärva er även efter det att den andra maken gått bort.

Vill ni ha hjälp med att upprätta ett testamente kan ni ta hjälp av oss här på Lawline. Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig. Har jag missförstått din fråga eller om det är något annat du funderar på är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare