Testamentera allt till sambon

Hej !

Jag vill hjälpa min äldre syster att ta rätt på vad som gäller sambo lagen m.m

Min systers sambo är sjuk i Kol och har troligen inte så länge kvar , dom två skrev för ett tag sedan ett samboavtal med ett testamente som anger min syster som arvtagare av allt som hannes sambo äger .

Sambon som är sjuk har som närmaste släktingar två systerdöttrar som han inte vill ska ärva honom .

Går det att testamentera bort alt på detta sätt ?

Själv har jag rekommenderat dom att gifta sig snarast möjligt så regleras alt utan problem .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är att går bra att testamentera allt till din syster på det sätt som nu är gjort. Här nedan ska jag utveckla varför.

Om det inte finns ett testamente så ska i första hand barn ärva (2 kap 1 § ärvdabalken). Finns det inga barn ärver den avlidnes föräldrar och om föräldrarna är avlidna ärver den avlidens syskon. Finns inga syskon i livet ärver syskonens barn (2 kap 2 § ärvdabalken).

Vill man inte att t.ex ens syskonbarn ska ärva så kan man skriva ett testamente och testamentera all kvarlåtenskap till en annan valfri person. Det är endast testatorns (personen som testamenterar) barn som har en lagstadgad rätt till en viss andel av arvet oberoende av om det finns ett testamente eller inte. Denna lagstadgade rätt kallas för laglott (7 kap 1 § ärvdabalken).

I din systers sambos fall tolkar jag det som att det endast är systerdöttrarna som är arvingar och syskonbarn har ingen rätt till laglott. Sambon kan alltså testamentera bort allt till din syster.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare