Testamente till skydd för efterlevande sambo

Vi ska gifta oss och han har barn sen tidigare. Vad ska man skriva för testamente så att jag kan bo kvar i vår bostadsrätt om han dör?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Sambor ärver inte varandra enligt lag så om endast en av samborna äger bostadsrättslägenheten och denne skulle avlida så kommer hela lägenheten att tillfalla sambons arvingar. Detta kan vara barn, barnbarn osv. och i andra hand av föräldrar eller syskon. Om samborna äger lägenheten tillsammans kommer halva bostadsrätten gå till den döda sambons arvingar. Om den efterlevande sambon vill bo kvar i lägenheten kan detta förstås leda till problem då den avlidnes sambons arvingar måste lösas ut.

Bostadsrättslägenheten kan tillfalla sambon om det framgår att sambon ska ärva bostadsrättslägenheten eller att sambon ska ärva all kvarlåtenskap i ett testamente. Ett testamente är dock ingen garanti. Barn har nämligen alltid rätt att få ut sin laglott (som utgör hälften av arvslotten). Den döde sambons barn ska alltså få ut värdet för sina laglotter, och om det inte finns tillräckligt med pengar måste lägenheten täcka laglotten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Elin GustafssonRådgivare