Testamente och laglott

har en syster . Som vill göra mej arvlös Testamente är skrivit av vår far. Jag får inte va med att bestämma nåt om vår far.som lider av demens. Allt detta på grund av att hon inte gillar min fru.min fråga är har hon rätt att göra så här. En ledsen bror.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

I Sverige kan man som huvudregel inte göra sina barn arvslösa. Hälften av din fars förmögenhet utgörs av den disponibla kvoten vilken kan testamenteras bort efter eget tycke. Den andra hälften av förmögenheten utgörs av laglotten vilken tillkommer bröstarvingarna (se 7 kap 1 § ÄrvdB). Om din far skrivit testamente som föreskriver att 100 % av förmögenheten ska tillfalla din syster kan du vid bodelningen begära jämkning enligt 7 kap 3 § ÄrvdB. Följden blir att din syster först utfår hälften av den totala förmögenheten enligt testamente och därefter får ni dela på den andra hälften (utgår från att det inte finns några andra bröstarvingar). Alltså får din syster 75 % och du får 25 %.

Man bör även påpeka att om din syster missbrukat din fars oförstånd genom att förmå honom att skriva testamente under tiden han var dement kan detta leda till att hennes rätt att utfå arv eller testamente förverkas (se 15 kap 2 § ÄrvdB). Det krävs förvisso att man handlat på ett svikligt sätt vilket informationen i frågan inte styrker.

Viktor LennartssonRådgivare