Testamente mellan sambor - vad ärver bröstarvingarna?

Hej Min mor svårt sjuk i cancer. Hon är sambo och jag vet att de skrivit ett testamente. Jag har en syster och vi är helsyskon, vad ärver vi lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad ni kan ärva direkt då er mor går bort.

Först och främst ska det påpekas att sambor inte ärver varandra. För att detta ändå ska kunna ske krävs att de har skrivit ett testamente, något som gjorts i det här fallet. Hur mycket av din mors egendom som omfattas av testamentet framgår inte av din fråga.

Enligt 2 kap 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) är det bröstarvingarna, dvs. du och din syster, som är närmaste arvingar till er mor. Om det inte hade funnits något testamente skulle du och din syster har dela lika på den egendom som er mor lämnar efter sig. Denna del kallas för arvslott.

Även om er mor har testamenterat bort all sin egendom till sin sambo har ni ändå rätt att få ut hälften av arvslotten, se 7 kap 1 § ärvdabalken. Denna del kallas för laglott. För att få ut denna del direkt kan ni påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap 3 § ärvdabalken.

Det ska dock påpekas att det enligt 18 § 2 st sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) finns en form av skydd för den efterlevande sambon som inte är kopplat till att det skrivits något testamente. Detta skydd innebär att den efterlevande sambon har rätt att få ut egendom till ett värde av 2 prisbasbelopp vid en fördelning av samboegendomen (se 3-7 §§ sambolagen ang. vilken egendom som räknas som samboegendom). För att det ska ske en bodelning krävs att den efterlevande sambon begär en sådan, se 18 § 1 st sambolagen.

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare