Testamente i samboförhållanden

Testamente sambor

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr är din fråga ofullständig. Här på Lawline behöver vi en liten bakgrund för att veta vilken situation du befinner dig i så vi kan tillämpa vår rådgivning så den passar just din specifika situation. Min rådgivning kan därför inte anpassas till din situation men jag råder dig att skriva en till fråga med mer information, alternativt ringa in till oss.

Jag vill dock ändå inte lämna dig helt tomhänt, därför kommer jag besvara din fråga till Lawline att du utifrån "testamente, sambo" är intresserade hur sambor kan testamentera egendom till varandra.

Testamente till sambor

Som du antagligen vet ärver inte sambor varandra, och därför behöver man testamentera till sin sambo om man vill att denne ska ärva dig. Om du har barn så har de alltid rätt till sin laglott, en andel av sitt arv, oavsett vad man skriver i testamentet (7 kap. 1 § Ärvdabalken).

Utöver den regeln kan du testamentera hela din förmögenhet till din sambo, förutsatt att du följer formkraven för ett giltigt testamente. För att ett testamente ska vara giltigt krävs att det är skriftligt, undertecknat av både dig och två vittnen. Vittnena får inte ha ett intresse av testamentet, och behöver vara medvetna om att det är ett testamente som de skriver på (dock behöver de inte veta specifikt innehåll av testamentet) (10 kap. 1 § Ärvdabalken).

Om du med din fråga inte egentligen menar att testamentera förmögenhet vid någons död utan vill reglera hur förmögenheten ska fördelas när samboförhållandet upphör kan du skriva ett samboavtal och reglera det (9 § Sambolagen).

Som nämnt kan inte rådgivningen vara av högre kvalité med den lilla information frågan innehåller, men jag hoppas att detta var det som frågan syftade till. Du är i övrigt varmt välkommen att höra av dig igen!

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare