Testamente i samboförhållande med särkullsbarn.

Hej

Min sambo har avlidit. Vi har 1 gemensamt barn och hon har 2 egna sen tidigare. Vi har ett testamente som säger att vi ärver varandras kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Vad händer med båt, bil mm som inte stod i mitt namn men som inköpts tillsammans? Ärver jag eller barnen? Bostaden stod vi båda för.

Lawline svarar

Hejsan!

Jag vill börja med att säga att jag beklagar förlusten och hoppas ni återhämtar er. Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Det verkar som att testamentet ska gälla. Det betyder att du ska ärva allting (med förfoganderätt) som din sambo ägde.

Det enda som kan bli omständligt är om din sambos egna barn vill få ut sitt arv. De har därmed rätt till en så kallad laglott. Det är alltså hälften av det din sambo testamentera bort till dig. När man pratar om arv, så pratar man om procent & summor. Därmed blir sakerna (bil, båt & övrigt) upp till förhandling, och om du och barnen inte kan komma överens så blir det ofta en försäljning och pengarna delas.

Lagstiftning finns här: ärvdabalk

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare