Tar jag över betalningsansvaret för min makes bolån om han dör?

Min man och jag är gifta.Har båda bonusbarn. Har lån på gemensamt hus på ca 3 miljoner. Nu vill min man ta ett lån för sina barn på 700 000kr,för att de ska köpa in sig i en sommarstuga. Han ska själv teckna detta lån. Jag undrar,med viss bävan,vad händer om min man dör före mig och om jag ska betala detta lån också,vilket jag inte klarar. Vänligen kom med ett råd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så är det bara din man som kommer stå på lånet. Enligt 1:3 äktenskapsbalken ansvarar varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Utgångspunkten är att skulder som är direkt hänförliga till enskild egendom (i detta fall sommarstugan) dras vid en bodelning av från annan enskild egendom enligt 11:2 äktenskapsbalken. Finns ingen täckning för skulden i din makes enskilda egendom kommer dock resterande andel av skulden att dras ifrån giftorättsgodset enligt ovanstående bestämmelse. Detta innebär dock inte att du blir betalningsansvarig för lånet, bara att ert gemensamma giftorättsgods kan eventuellt komma att påverkas. Värt att nämna är att om sommarstugan är satt som säkerhet för lånet så övergår betalningsansvaret till din makes barn om de vill behålla huset.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare