FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag25/02/2023

Ta ut ersättning ur aktiebolag då konkurs är nära

Om mitt företag (ett litet AB där jag äger 100% av aktierna) går dåligt och jag ser en konkurs komma. Kan jag då ändå ta ut en ansenlig lön precis innan en konkursansökan för att få ut lite av de pengar som finns kvar i företaget? Företaget har skulder och jag är personlig borgenär till en del av summan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som två frågor: 1. om du får ta ut en ansenlig ersättning från ditt aktiebolag precis innan konkursansökan 2. om du får ta ut någon ersättning från ditt aktibolag precis innan konkursansökan

Regler kring (1) brott mot borgenärer (2) konkursersättning

Som ägare av ett aktiebolag är man skyldig att inte agera vårdslöst mot de borgenärer företaget har. I brottsbalkens 11 kapitel finns brotten mot borgenärer samlade (11 kap. brottsbalken). För brottet vårdslöshet mot borgenärer krävs att bolaget inte har möjlighet att betala eller inom kort inte kommer ha möjlighet att betala. Det krävs även att bolaget fortsätter sin verksamhet trots att det inte ger en motsvarande nytta och pengarna spenderas utan att det finns skäl för att de ska spenderas. Om detta leder till att bolagets förmögenhetsställning, alltså dess möjlighet att betala, försämras avsevärt kommer de/den som drivit företaget riskera att begå brottet vårdslöshet mot borgenärer (11 kap. 3 § brottsbalken).

Att inte driva ett företag på ett bra sätt är dock inte olagligt. Det krävs att summan som tas ut från bolaget kan anses vara oskälig eller inte bidragit till företaget. Gränsdragningen är inte helt tydlig men att kunna ta ut ersättning för arbete som lagts ner för att företaget ska kunna tjäna pengar bör inte anses vara oskäligt.

Hur detta tillämpas i ditt fall

Du kommer inte kunna ta ut en ansenlig ersättning/lön precis innan konkursansökan. Att ta ut en stor summa precis innan konkurs skulle troligen leda till vårdslöshet mot borgenärer eller någon annat typ av brott i 11 kapitlet brottsbalken. Om du har arbetat länge på företaget och du även den sista månaden har arbetat för att hålla igång företaget bör du dock kunna ta ut ersättning för tiden du lagt ner. För att undvika problem för detta hade tidigare ersättning som tagits ut i troligen kunnat vara en bra vägledning för hur mycket som kan anses skäligt att ta i ersättning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare