FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2015

Ta lån kort innan äktenskapsskillnad

Vi skall skilja oss. Kan jag ta ett personligt lån innan skillsmässan trätt i kraft för att därigenom sänka min andel i giftorättsgodset? P.g.a. att min fru har en stor andel enskild egendom på banken (gåvobrev och testamente), känner jag mig ej tillfreds med hur våra tillgångar kommer att fördelas. Min fru har mycket större tillgångar än vad jag har, ändå kommer jag att tvingas betala henne en större summa vid bodelningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag utgår från att vare sig talan om äktenskapsskillnad eller anmälan om bodelning har skett, bodelningen görs nämligen med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då detta gjordes, enligt 9:2 (1987:230) Äktenskapsbalk (ÄktB), läs paragrafen i sin helhet https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1. Du har rätt i att vid beräkningen av makars andelar i boet, när var makes giftorättsgods är fastställt, ska så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att det täckes dennes skulder som den hade då talan om äktenskapsskillnad väcktes eller anmälan om bodelning gjordes, detta följer av 11:2 i ÄktB, läs paragrafen i sin helhet https://lagen.nu/1987:230#K11P2S1. På så vis skulle från ditt giftorättsgods skulden avräknas. Av 11:4 ÄktB, läs paragrafen https://lagen.nu/1987:230#K11P4S1, följer att ifall den ena maken, utan den andra makens samtycke, inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom så ska den andra makens andel, din frus i detta fall, vid bodelningen beräknas som om värdet av det använda giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods. På så vis kommer din fru fortfarande få samma andel i boet. Paragrafen ställer dock även ett krav om att en makes giftorättsgods "inte i obetydlig omfattning” minskas. Vid bedömningen om det skett ”i inte obetydlig omfattning” ser man till relativa tal snarare än absoluta tal, det är således inte antalet kronor utan värdet i förhållande till den övriga egendomen som är avgörande, även skulder tas i beaktande. En diskussion om detta kan läsas i förarbetsuttalandena på sida 172 och sida 323 och 324, läs dem här. Där diskuteras att om transaktionen uppgår till mer än tio % av givarens nettogiftorättsgods så bör godset anses ha minskat "i inte obetydlig omfattning”. Hur det aktuella lånets storlek är i förhållande till övrig egendom vet jag inte. En annan sak är att 11:4 ÄktB till sin ordalydelse endast tar sikte på gåvor och ett användande av sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom. I detta fall rör det sig givetvis inte om en gåva, men det kan även ifrågasättas om ett lån verkligen ska ses som ett användande av sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom. I samma förarbetsuttalanden som innan hänvisats till, på sida 172, kan en transaktion som leder till en ökan skuldtäckning ur giftorättsgodset jämställas med att giftorättsgodset minskat eller använts till ökning av den enskilda egendomens värde. Som du förstår kan en komma till olika slutsatser om en helt strikt tolkar lagen utifrån dess ordalydelse eller om en, utifrån förarbetsuttalandena, beaktar det syfte lagstiftaren haft. Min bedömning är att du inte kommer nå framgång med förfarandet och din frus andel i boet kommer inte att minska på grund av det tagna lånet. Jag hoppas att svaret var till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Måns GottfriesRådgivare