FrågaÖVRIGTPUL/GDPR12/07/2020

Ta bort information från Mr koll

Jag vill Tar bort allt information om Mig på Mrkoll eftersom jag är Kristen och har blivit hotat till livet av islamiska människor som har hotat mig och min familj. Härmed vill Jag att, ni omeldbart tar bort information om mig på MrKoll så de kan inte hittar mig. Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag informera dig om att Lawline inte har någonting med Mr. Koll att göra. Vi är en juridisk byrå som endast består med juridisk rådgivning. Vi har alltså ingen behörighet att ta bort information om någon på Mr. Koll.

I dagsläget kan man inte ta bort sig från Mr. Koll. Om du kontaktar Mr. Koll och ber de att ta bort dig så kan de hjälpa dig mer ingående. Domar kommer normalt att försvinna automatiskt efter fem år. Förövrigt är domar offentliga uppgifter, vilket innebär att man kan få tag i exempelvis din dom bara genom att fråga domstolen istället. D.v.s bara för att de försvinner på Mr. Koll så försvinner de inte överallt, utan dessa uppgifter finns offentliga hos domstolen också, som vem som helst kan fråga efter. Mitt tips är helt enkelt att ringa och kolla med Mr. Koll om de kan ta bort dig.

Avslutningsvis skulle jag rekommendera dig att polisanmäla hoten du har fått mot dig, om du känner dig otrygg.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare