FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/04/2021

Swishat men inte fått varan

Hej!

Jag har köpt kläder av en tjej via en Instagram sida där jag swishade pengarna direkt, detta var för ca 1 månad sedan.

Då jag inte fått hem några kläder så har jag skrivit både via Instagram och privat sms utan någon som helst återkoppling.

Jag undrar hur man kan gå tillväga nu.

Detta handlar om ca 800kr så det är absolut inte pengarna det handlar om utan själva principen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vilka rättigheter du har och vad du kan göra nu. Jag förstår att det kan handla om mer än pengarna i sig. Jag tolkar det som att tjejen som du köpt kläderna av är en privatperson. Det spelar roll eftersom det påverkar vilka lagar som bestämmer vad som gäller mellan er. Köp mellan privatpersoner regleras av köplagen (KöpL). Du skriver att du inte har fått hem det du betalat henne för, trots att du har kontaktat henne.

Om ni har bestämt att hon ska skicka kläderna när du har betalat så har hon brutit mot ert avtal när hon inte har skickat dem. Du har rättigheter dels på grund av avtalet och dels på grund av att man inte får luras. Det du kan göra utifrån ert avtal är att kräva att du ska få det du köpt (KöpL 23 §), häva köpet (KöpL 25 §) eller kräva skadestånd (KöpL 27 §). Men eftersom du är en privatperson är det svårt eller mindre lämpligt att genomföra någon av de sakerna i praktiken – särskilt med tanke på storleken på summan du swishat. En annan väg du kan gå är att polisanmäla henne. Att lura någon att göra någon att göra något som gjort att du lidit ekonomisk skada, exempelvis betalat men inte fått varan, är bedrägeri (brottsbalken 9 kap. 1 §). Du kan göra en polisanmälan via Polisens hemsida eller telefon.

Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare