FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2018

Svarar jag för mina skulder i en bodelning?

Jag och min fru ska skiljas. Inskickat ca 1 mån sen. Jag har privata lån som jag tagit själv, måste hon betala dom? Jag har fått pengar av min far, har hon rätt till dom vid bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående skulderna som du har (lån) så är det något som du kommer att svara för. Enligt 1 kapitlet 3 § äktenskapsbalken (ÄktB) svarar varje make för sina skulder. När ni väl ska göra en bodelning ska så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att det täcker de skulder som du hade (11 kapitlet 2 § ÄktB). Det som återstår av din och din frus giftorättsgods efter avdrag har gjort för att skulderna ska täckas ska läggas samman och sedan delas lika mellan er (se 11 kapitlet 3 § Äktb).

Pengarna som du har fått av din far kommer förmodligen att vara giftorättsgods och därmed ingå i bodelningen om det inte är enskild egendom. Enskild egendom ingår inte i en bodelning.

Ni kan t.ex. ha skrivit ett äktenskapsförord där ni bestämde att pengarna som du fick av din far inte skulle ingå i bodelningen. Äktenskapsförordet ska vara undertecknad av båda makarna (se 7 kapitlet 3 § ÄktB). Egendom kan också vara enskild egendom ifall din far hade gett dig pengarna med villkoret att de skulle vara enskild egendom (se 7 kapitlet 2 § 1 stycket 2 punkten).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare