Svara på ett brev från advokat ang. vårdnad

Hej

Min man och jag ligger i skilsmässa och har prövotid på 6mån. Nu har han anlitat advokat som har skickat ett brev där advokaten påtalar att min exman vill stämma mig för ensam vårdnad. Advokaten vill att jag svarar på brevet om hur jag ställer mig till det, behöver jag svara på det brevet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej du behöver inte alls svara på brevet.

Skulle du svara på brevet kommer det kunna användas som bevisning i en rättegång om ensam vårdnad. Beroende på vad du svarar kan detta vara bra.

Förutom att innehållet används som bevis kan det även vara så att de försöker att se om du har en samarbetsvilja. Eftersom det kan vara något som domstolar tar hänsyn till om de blir tvungna att bestämma hur vårdnaden ska se ut.

Ett alternativ till att bråka i domstol kan vara att avtala om barnens vårdnad. Detta är fullt möjligt enligt 6 kap. 6 § föräldrabalken (hädanefter förkortad FB), se lagtexten https://lagen.nu/1949:381#K6P6S1.

Det verkar som om ni inte kommer så bra överens så det kanske inte är så enkelt att tillsammans uträtta ett avtal. Men vad som är möjligt är att utföra ett samarbetssamtal. Dessa ska en kommun tillhandahålla enligt lag, se 6 kap. 18 § FB. https://lagen.nu/1949:381#K6P18S1. Det är ett sätt för dig och din framtida ex make att försöka komma överens om barnet.

Skulle din make bestämma sig för att ta målet till domstol är det väldigt stor chans att det blir gemensam vårdnad och inte ensam vårdnad, jag bifogar en länk till statistiska centralbyrån om detta.

För att besvara på din fråga så behöver du inte svara på det brevet, och gör du det kan det komma att användas som bevisning mot dig.

Vårdnadsstatistik: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/50-000-barn-ar-med-om-en-separation-varje-ar/

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare