Surrogat för enskild egendom

Vid skilsmässa utan äktenskapsförord: ena parten har erhållit mark värd flera miljoner som enskild gåva. När marken är såld o omvandlats till kontanter, materiella saker, tex bilar- räknas dessa materiella saker fortfarande som gällande "enskild gåva"?

Tacksam för svar...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av äktenskapsrättslig karaktär och regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag tolkar situationen så att den ena maken fått egendom som gjorts enskild genom villkorad gåva.

Är surrogat för enskild egendom också enskild egendom?

Egendom kan göras enskild genom en gåva med villkor att egendomen ska vara enskild egendom vilket gjorts i detta fall (7 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att egendomen inte ska ingå i en bodelning eftersom det endast är giftorättsgods som ingår i bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Surrogat för enskild egendom är som huvudregel också enskild egendom (7 kap. 2 § punkten 6 ÄktB). Detta innebär att eventuella pengar vid försäljning samt materiella saker köpta för dessa pengar också blir enskild egendom eftersom marken som maken fått genom gåvan ska vara enskild egendom. Pengarna och de materiella sakerna köpta för dessa pengar är ett så kallat surrogat för marken. Surrogatet är dock inte enskild egendom om något annat föreskrivits i den rättshandling som gjort egendomen enskild, vilket i detta fallet är gåvobrevet (7 kap. 2 § punkten 6 ÄktB). Står det i gåvobrevet att surrogat inte är enskild egendom är det alltså det som gäller, annars borde pengarna vid försäljning samt egendom köpta för dessa pengar ses som surrogat för enskild egendom och därmed också betraktas som enskild egendom.

Sammanfattning

Om det inte står annat i gåvobrevet är egendomen att se som enskild eftersom den är surrogat för egendom som gjorts enskild genom gåvobrevet.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare