FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2016

Stuga enskild egendom - ingå i giftorättsgods?

Min hustru gav bort sin sommarstuga till sin dotter som enskild egendom.Dottern och hennes dåvarande make köpte därefter tomten till stugan tillsammans som tidigare varit på arrende hos kommunen.

Så blir det skilsmässa.Nu påstår exmaken att han har lika stor rätt till sommarstugan som dottern.Han vägrar

lämna ifrån sej rätten till stugan.

min fråga lyder:Har exmaken några rättigheter till sommarstugan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom enligt 7 kap. 1 § ÄktB, vilket innebär att all egendom som inte ena maken äger ensam genom avtal eller liknande ska ingå i bodelningen mellan makarna. Som enskild egendom räknas sådan egendom som fås i arv av annan än maken med förbehållet att egendomen ska vara enskild enligt 7 kap 2 § ÄktB. Att tomten är deras gemensamma spelar ingen roll. Exmaken har inte rätt till stugan. Det är hennes enskilda egendom.

Hoppas mitt svar hjälpte! Det är bara att återkomma om det är något mer du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare