Studsmatta på tomten - fråga om skadeståndsansvar.

Jag upptäckte idag att fyra för mig okända barn lekte ute på min villatomt med bland annat studsmatta, gungställning och rutschkana som jag köpt till mina barn. Om någon av dom skulle råka ut för en olycka ligger något ansvar då på mig? Är det krav tex på förankring eller liknande. Dom är som sagt helt främmande för mig och inte inbjudna att leka där. Jag vet att tex runt en pool är det krav på staket eller skydd så att barn inte ska kunna ramla i vattnet. Men finns det liknande för leksakerna som jag nämnde ovan?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som villaägare har man ett visst ansvar för att besökare inte ska riskera att skada sig. Fastighetsägaren är nämligen skyldig att sköta om underhållet på sin tomt så att den inte är farlig att beträda. Det vanligaste exemplet är att brevbäraren halkar på grund av att du inte har skottat. Du kan då under vissa omständigheter hållas ansvarig.

Vad gäller leksakerna finns det inget särskilt stadgat i lag. Huvudregeln i skadeståndssammanhang är att du blir skadeståndsskyldig om du av oaktsamhet vållar person- eller sakskada.

I sammanhanget måste det beaktas att barnen är obehöriga besökare på din tomt, vilket i och för sig inte utesluter ett skadeståndsansvar men det påverkar bedömningen. Den springande punkten är huruvida det kan betraktas som oaktsamt av dig att ha leksakerna på din tomt, med anledning av att personer kan komma att skada sig. Jag kan inte tänka mig att en domstol skulle anse att så är fallet.

Min bedömning är att det är osannolikt att du skulle hållas ansvarig om en obehörig person skadar sig när han eller hon använder studsmattan, gungställningen eller rutschkanan.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare