Studieskulder vid bodelning?

Hej

Jag skulle vilja ha hjälp med ett räkneexempel vad gäller bodelning. Om jag hade 372.000 sek på mitt konto och min före detta fru hade 10.000 sek på sitt konto samma dag som ansökan om skilsmässa inkom samt min före detta fru hade inga skulder vid det aktuella tillfället och jag hade 200.000 kr i CSN-lån. Hur räknas man ut hur mycket det ena parten är skyldig den andra?

Allt annat lika. Gemensamma lägenheten byttes mot två mindre. Möblerna har redan delats upp och barnen bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos henne.

Inget äktenskapsförord har skrivits. Så som jag har förstått det ska mina skulder till CSN räknas med.

Vem blir skyldig vem och hur mycket? Hur räknar man?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller bodelning så räknar man först ihop sina tillgångar och drar av skulderna(11 kap. 1-2§ Äktenskapsbalken). Skulle man ha enskild egendom som är behäftad med skuld kan man dock inte räkna med den skulden. Studieskulder ingår också i bodelningen men det finns en sak att komma ihåg med studieskulder. Skulle du ha 100 000 i tillgångar och 200 000 i studieskulder skulle du inte bodela med - 100 000, utan du skulle bodela med 0. De skulderna får du stå för själv om inte ditt giftorättsgods skulle täcka det.

I det här fallet skulle er bodelning troligtvis se ut såhär:

372 000 + 10 000 = 382 000. Sen drar man av för dina studieskulder på 200 000, kvar blir då 182 000, eftersom hon inte har några skulder är detta ert slutgiltiga nummer och det ska delas på 2. Kvar blir då 91 000 kr var.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare