Studentfirande

Vid studentutspring händer det att vissa besökare sprutar mousserande dryck på den de vill fira - vilket då självfallet ofta träffar även andra.

Måste de drabbade själva kräva skadestånd i domstol för kemtvätt och liknande? Eller går det att polisanmäla - så att en åklagare driver ärendet? Vilka lagar kan vara relevanta i frågan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en sådan incident som är beskriven i frågan så aktualiseras skadeståndslagen. Den skada som det rör sig om när kläderna blir smutsiga för någon sprutar mousserade drycker kallas för sakskada. Vill du ha ersättning för en sådan skada så måste du begära skadestånd i domstol. Domstolen prövar då fallet och ser om kraven i 2 kap 1 § skadeståndslagen är uppfyllda. Domstolen gör en helhetsbedömning av omständigheterna i det enskilda fallet för att avgöra om den som sprutat den mousserade drycken varit vårdslös eller gjort det med avsikt när han eller hon träffa annan person. Det går inte att anmäla händelsen till polisen så att en åklagare driver ärendet eftersom händelsen inte kvalificeras som ett brott enligt brottsbalken eller annan särskild lag.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare