FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/05/2022

Straffskala för bidragsbrott av normalgraden

Hej! Jag har risk att anmälas för bidragsbrott. Det handlar om en summa av mellan 30-40.000kr. Jag är nu LIVRÄDD att få fängelse. Försöker googla mig fram till vad man kan få för straff för en sådan summa, men hittar ingen information Hoppas därför att du kanske kan lugna nerverna, genom att meddela vad du tror eller vet påföljden kan bli. Tror du jag blir åtalad till fängelse för den summan?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min kollega har svarat på en mycket liknande fråga som kan hjälpa dig. Jag länkar den HÄR så kan du läsa den.

Men för att ge dig en kort sammanfattning så kan ditt fall rubriceras som bidragsbrott av normalgraden och fängelse finns med i straffskalan. Däremot är det högst troligen att straffet landar på böter och villkorlig dom.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare