FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/09/2019

Straff för vapenbrott

Hej min kille sitter häktad vi väntar på rättegången som är snart om 2veckor ungefär han hade vapen på sig för olika skäl hände mycket kusinen blev skjuten o han ville skydda sig själv genom att ha på sig den eftersom han hade hotbild. Han gick ut från sjukhuset där han sjukskrev sig o där utanför tog dom honom hur tror du det ser ut för honom straffet o så? Det är oxå hans första gång han sitter o han har jobb

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att säga vad straffet kommer att bli om din kille blir dömd. Domstolen avgör frågan efter en bedömning av samtliga omständigheter i målet. Det har även betydelse vilken typ av vapen det rör sig om.

Enligt bestämmelserna i vapenlagen är det föreskrivet fängelse i högst tre år för vapenbrott av normalgraden enligt 9 kap. 1 § vapenlagen. För grovt vapenbrott är föreskrivet fängelse i lägst två år och högst fem år enligt 9 kap. 1 a § vapenlagen. Det som särskilt beaktas i bedömningen om brottet är grovt är om vapnet innehafts på allmän plats eller på en annan plats där människor brukar samlas eller om vapnet har varit av särskilt farlig beskaffenhet.

Vid straffvärdesbedömningen tar domstolen hänsyn till ett antal försvårande och förmildrande omständigheter enligt 29 kap. brottsbalken. När domstolen ska välja påföljd väljer den mellan fängelse, skyddstillsyn, villkorlig dom och böter. Fängelse anses då vara den svåraste påföljden.

Sammanfattningsvis är det svårt att ge ett exakt svar på vilket straff som din kille skulle kunna få om han döms. Det beror på de närmare omständigheterna i fallet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare