Storlek på kontrollavgift och bestridande

Jag undrar vilket maxbelopp som finns för P bot kontrollavgift. Jag fick kontrollavgift på 1100 kr:- i Stockholm kommun / Hammarby Alle . Det låter väl högt finns något maxbelopp?

Jeg finner beløpet helt urimelig. Jeg hadde betalt parkeringsavgift fra ca. kl16:00 til kl 10:00,neste dag (tisdag), men hadde ikke sett Antekning: Tisdag 0000 - 0600, kun Av-og Påstigning Ø.

Fikk også "Gode helsningar" fra Transportstyrelsen på mobil-telefon, men ingen advarsel om å passe seg for "Antekning" 0000 - 0600. Hvordan bestrider jag avgiften og/eller at den må reduseres da den er helt urimelig sett i forhold til "overtredelsen".

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Gällande rätt

Enligt 4 § 1 st. lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (här) får kontrollavgiften inte överstiga den felparkeringsavgift som fastställts inom kommunen enligt lagen (1976:206) om felparkeringsavgift. Parkeringsavgiftens storlek bestäms av varje enskild kommun och avgiftens storlek beror på hur allvarlig överträdelsen är. I Stockholm är den högsta parkeringsavgiften 1300 kr (här kan du se avgifterna i Stockholm), och en kontrollavgift får alltså aldrig överstiga denna summa.

Om du vill överklaga kontrollavgiften

Om du tycker att kontrollavgiften är för stor eller felaktig bör du först och främst bestrida avgiften till det aktuella parkeringsbolaget. Om det inte hjälper och ni kan hitta en överenskommelse så är den möjlighet som kvarstår att stämma parkeringsbolaget. Detta sker genom att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten. Att driva ett mål kostar tyvärr ofta både pengar och mycket tid.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare